Αθανάσιος Συριανός: «Δημιουργούμε και πρωτοπορούμε»

Με σχεδόν 30 χρόνια ιστορίας πίσω της, η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης δείχνει έτοιμη για το μεγάλο άλμα: φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα, νέα προϊόντα, αυξανόμενο μερίδιο στην ελληνική αγορά, άνοιγμα στις διεθνείς αγορές. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, κ. Αθανάσιος Συριανός, μιλά για τα «πώς» και τα «γιατί» στην επόμενη μέρα της ΕΖΑ.

 

Συνέντευξη στον Χρήστο Ζαρίφη

«Μετά χαράς σας λέω ότι εμείς, οι άνθρωποι της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης, εργαζόμενοι, στελέχη και μέτοχοι πιστεύουμε ότι “τα πράγματα στην μπίρα δεν είναι καθόλου όπως πρέπει” και διακρίνουμε παρά τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση μια πραγματική ευκαιρία για ελληνική δημιουργία και ελληνική πρωτοπορία»: με τις πρώτες του λέξεις ο κ. Αθανάσιος Συριανός, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης (ΕΖΑ), δείχνει το πνεύμα που διακατέχει πλέον την εταιρεία. Και, όπως μας λέει, αυτή η στάση προκύπτει επειδή οι άνθρωποι της ΕΖΑ πιστεύουν ότι μόνο με την ελληνική επιχειρηματικότητα ενισχύεται η εγχώρια παραγωγή και προωθούνται οι ελληνικές εξαγωγές στο εξωτερικό, σε αντίθεση με την πολυεθνική επιχειρηματικότητα, με αποτέλεσμα την πραγματική ανάπτυξη. «Πιστεύουμε επίσης στις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και του κλάδου της μπίρας με την εδραίωση των ελληνικών σημάτων και προϊόντων ανώτερης ποιότητας, από ελληνικής ιδιοκτησίας επιχειρήσεις, που ικανοποιούν τον σύγχρονο καταναλωτή», τονίζει ο κ. Συριανός.

Όπως αναφέρει, το 2016 η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, η μόνη από τις μεγάλες ελληνική ζυθοποιία, αναδείχθηκε εθνικός πρωταθλητής, έγινε πιο ανταγωνιστική, πιο δυνατή, πιο αγαπητή. Η εταιρεία επανήλθε σε κερδοφορία, ενώ οι πωλήσεις αυξήθηκαν σημαντικά, ξεπερνώντας σε τζίρο τα 27,5 εκατ. ευρώ, και αναδείχθηκε στη μεγαλύτερη αμιγώς ελληνική ζυθοποιία. «Η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, μέσω της δράσης της στον τομέα της μπίρας, αφήνει σίγουρα ένα θετικό αποτύπωμα στον κλάδο. Έναν κλάδο που χαρακτηρίζεται επί σειράς ετών από ένα ολιγοπωλιακό καθεστώς λειτουργίας», δηλώνει εμφατικά ο κ. Συριανός.

Τα προϊόντα και οι επενδύσεις

Η απάντηση της ΕΖΑ στις σύγχρονες επιχειρηματικές προκλήσεις είναι προϊόντα ανώτερης ποιότητας, γευστικά εκλεπτυσμένα και εξαιρετικού σχεδιασμού. Προϊόντα που καλύπτουν τις συναισθηματικές ανάγκες των σημερινών Ελλήνων και ιδιαίτερα την ανάγκη ταύτισης, αυτοεκτίμησης και υπερηφάνειας για την επιλογή τους.

«Επιδιώκουμε -και θα κερδίσουμε- με τόλμη, επινοητικότητα και αριστεία, την προτίμηση και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών για τις μπίρες μας – τους φανατικούς φίλους των μαρκών μας τόσο στην ελληνική αγορά όσο και στο διεθνές εμπόριο», σημειώνει ο κ. Συριανός, και συνεχίζει: «Με δημιουργική έμπνευση, συνεπείς στη στρατηγική μας, την οποία διαρκώς επαληθεύουμε και προσαρμόζουμε, ώστε να βελτιώνουμε περαιτέρω τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα, αναπτύσσουμε και τη φετινή χρονιά πολλαπλές δράσεις, μοχλούς επέκτασης των παραγωγικών μας δυνατοτήτων και των εμπορικών μας δικτύων, που θα φέρουν θετικές μεταβολές στο ύψος και την ποιότητα των πωλήσεών μας, στην αναγνωσιμότητα των προϊόντων μας, στο επίπεδο της οργάνωσής μας και στα εταιρικά μας αποτελέσματα».

Το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας για την ερχομένη τριετία ανέρχεται συνολικά στα 30 εκατ. ευρώ, με στόχο να δημιουργηθεί μια νέα γραμμή εμφιάλωσης, η οποία θα είναι η καλύτερη σε ολόκληρα τα Βαλκάνια. Να σημειωθεί ότι μέχρι τώρα η ΕΖΑ έχει ολοκληρώσει έναν κύκλο επενδύσεων 5,5 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι το τέλος του 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί ακόμα 3-5 εκατ. ευρώ επενδύσεις.

Διεθνείς στόχοι

Το όραμα της ΕΖΑ στον τομέα της εξωστρέφειας έχει έναν κεντρικό και φιλόδοξο στόχο: τη διακριτή τοποθέτηση προϊόντων ελληνικής μπίρας, αφού, όπως επισημαίνει ο κ. Συριανός, «Στην παγκόσμια αγορά διαπιστώνεται απουσία ελληνικής μπίρας με σημαντικού μεγέθους πωλήσεις. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε στους καταναλωτές σε όλον τον κόσμο, με αξιοπιστία και δημιουργικότητα, νέα ελληνικά ποιοτικά προϊόντα. Ένα τέτοιο νέο ποιοτικό προϊόν -σε επέκταση της σειράς προϊόντων με το σήμα εζα είναι η εζα ζ fine lager που μόλις λανσαρίστηκε, με στόχο η εταιρεία μας να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική αγορά μπίρας».

Πάντως, το διεθνές περιβάλλον είναι δύσκολο, καθώς παρατηρείται μεγάλη συγκέντρωση μεριδίων στα χέρια 2-3 κολοσσιαίων πολυεθνικών, οι οποίες κυριαρχούν σε πολλές χώρες της παγκόσμιας αγοράς, με εγχώρια παραγωγή και συνήθως υψηλές τιμές. Όμως, υπάρχουν και άλλα μοντέλα ανάπτυξης. «Στην Ευρώπη υπάρχουν λίγες μεγάλες αναπτυσσόμενες ανεξάρτητες βιομηχανικές μονάδες με έντονη εξωστρέφεια, με σύγχρονες παραγωγικές εγκαταστάσεις, που διασφαλίζουν καλό κοστολόγιο και ποιοτικά προϊόντα. Διακρίνουμε 4-5 μεγάλες εταιρείες που διατηρούν μεγάλο μερίδιο στη χώρα τους. Πάνω σε αυτό το επιτυχές πρότυπο εκτιμούμε ότι μπορεί να βασιστεί η ελληνική επιχειρηματικότητα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές χώρες, εστιάζοντας σε πρώτη φάση σε χώρες όπου υπάρχει γεωγραφική εγγύτητα νοοτροπίας και στις παραδοσιακά καλές σχέσεις με τη χώρα μας», επισημαίνει ο κ. Συριανός.

Μάλιστα, αυτήν την περίοδο η ΕΖΑ αναπτύσσει δύο νέα καινοτόμα προϊόντα με στόχευση στις αγορές του εξωτερικού, τη σειρά O’Soul και το New Yorker. Η σειρά O’Soul -σε 7 διαφορετικές γεύσεις- είναι η νέα πρόταση της εταιρείας στα ποτά χωρίς αλκοόλ με βάση τη βύνη. Η γενική ιδέα πίσω από το σχεδιασμό της σειράς O’Soul (από την αραβική-περσική λέξη osoul = αρχές) είναι ο εναγκαλισμός της πολιτιστικής ταυτότητας της ευρείας Μέσης Ανατολής – μιας ταυτότητας που γαστρονομικά φέρει πολλά κοινά στοιχεία με την αντίστοιχη ελληνική. Το New Yorker είναι προϊόν διεθνούς στρατηγικής συνεργασίας και πρόκειται για μια lager μπίρα στην κατηγορία των summer beers, σε διάφανη φιάλη, με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.

Η ελληνική αγορά

Ο κ. Συριανός εντοπίζει αρκετούς λόγους για την κινητικότητα στην ελληνική αγορά μπίρας, μεταξύ των οποίων η αύξηση του αριθμού των μικρών ζυθοποιείων, η σαφής προτίμηση για ελληνικά σήματα και επίσης η αντίδραση των καταναλωτών και δικτύων στη μακρόχρονη στρέβλωση που παρουσίαζε η αγορά από την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης πολυεθνικής εταιρείας.

Παρότι, μάλιστα, για το 2016 καταγράφηκε μείωση της κατανάλωσης (κυρίως στο δεύτερο ήμισυ του έτους μετά την επιβληθείσα αύξηση του ΕΦΚ), η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης κατάφερε αξιοσημείωτη αύξηση μεριδίου αγοράς. Όπως σημειώνει ο κ. Συριανός, «Η πρώτη ελληνική μπίρα που κυκλοφόρησε στην αγορά, η Pils Hellas, κινείται θετικά, πράγμα που οδήγησε στην απόφαση της εταιρείας μας να ενισχύσει το χαρτοφυλάκιό της και με την παραγωγή της εζα Fine Lager, στοχεύοντας στην παραγωγή του καλύτερου προϊόντος στην καλύτερη δυνατή τιμή.

Συνολικά, σημειώνει, «Οι πρατηριούχοι και τα σούπερ μάρκετ δείχνουν εμπιστοσύνη στην εταιρεία μας και στην προσπάθειά μας να αναπτύξουμε το δίκτυο διανομής μας, βλέποντας την αξιοπιστία της εταιρείας για παροχή μπίρας όλο τον χρόνο, σε απεριόριστη ποσότητα και με άμεση ανταπόκριση».

Όσον αφορά την κατανάλωση ευρύτερα, ο κ. Συριανός σημειώνει ότι παρατηρείται μεγάλη ευαισθησία τιμής, η οποία επηρεάζει την κατηγορία, με αποτέλεσμα οι εταιρείες του κλάδου να αυξάνουν την ένταση των προωθητικών τους ενεργειών με τιμές κάτω του κόστους για όλο το 2017. «Οι καταναλωτές το 2016 και το 2017 δείχνουν προτίμηση προς τα ελληνικά brands και τις ελληνικές εταιρείες. Εκτιμώ ότι αυτό θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, μιας και η συνέπεια, η ασφάλεια και η ποιότητα παραγωγής παραμένουν ζητούμενο, σε συνδυασμό βέβαια με την καλύτερη δυνατή τιμή», καταλήγει.

Όσον αφορά τη… μάχη «κρύας» και «ζεστής» αγοράς, ο κ. Συριανός δεν εντοπίζει κάποια ουσιαστική διαφοροποίηση. «Η κατά κεφαλήν κατανάλωση μπίρας στην κρύα αγορά βλέπουμε ότι παραδοσιακά ήταν υψηλή, ενώ βλέπουμε ότι γενικότερα η κατανάλωση μπίρας κερδίζει μερίδιο αγοράς και την αγάπη του καταναλωτή. Κατά τα άλλα, η αύξηση του ΕΦΚ οδήγησε τους εστιάτορες να απορροφήσουν εκείνοι τον φόρο. Εμείς τους δίνουμε διέξοδο έχοντας ανταγωνιστικότερη τιμή, χωρίς να έχουμε την ανάγκη να πληρώσουμε royalties σε κάποια πολυεθνική εταιρεία του εξωτερικού», αναφέρει.

Η ελληνική ταυτότητα

«Τι μπορεί να εμπνευστεί ο σημερινός Έλληνας καταναλωτής μπίρας από την επιλογή μιας πολυεθνικής μάρκας, που παράγεται στην Ελλάδα ως πιστή αντιγραφή εκείνης του μητρικού εργοστασίου; Ποια ελπίδα για ευημερία και ποια προσδοκία εξωστρέφειας και ανάπτυξης πωλήσεων μπίρας σε άλλες χώρες μπορεί να περιμένει από την πολυεθνική που διαθέτει εργοστάσια παντού; Πόσο αυθεντικές μπορεί να είναι οι μπίρες που διαθέτουν οι πολυεθνικές με επιμελώς καμουφλαρισμένο μάρκετινγκ ως ελληνικές, με τα ελληνικά ονόματα και για πόσο χρόνο θα παραμένει κρυφό το πραγματικό ιδιοκτησιακό τους καθεστώς;», αναρωτιέται ο κ. Συριανός, και δίνει την απάντηση: «Είναι πολύ διαφορετικό να παίρνει μια εταιρεία το ρίσκο να κάνει new brand development από την αναβίωση παλιών σημάτων. Η εταιρεία μας, με σεβασμό στην ανάδειξη του παραγωγικού πολιτισμού της πατρίδας μας, πιστεύει ότι στον διεθνή χάρτη της μπίρας υπάρχει χώρος για την εδραίωση ελληνικών σημάτων. Συμμετέχουμε στην εθνική προσπάθεια ανάδειξης των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων του τουριστικού προϊόντος και της ελληνικής γαστρονομίας. Η “Ελλάδα των γεύσεων” μπορεί να αναδειχθεί και μέσα από την επιλογή ελληνικών προϊόντων ζύθου, που η εταιρεία μας ανταγωνιστικά προσφέρει. Εμείς, σαν ελληνική εταιρεία, που τολμάμε να αναπτύσσουμε νέα προϊόντα, καινοτόμα, με φρέσκια εικόνα, οφείλουμε να προσφέρουμε σε κάθε καταναλωτή τη δυνατότητα να επιλέξει προϊόντα ανώτατης ποιότητας και να βιώσει νέες εμπειρίες, γι’ αυτόν τον λόγο η εταιρεία έχει βάλει ψηλά τον πήχη!

Ποια είναι η ΕΖΑ

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1988 ως θυγατρική γερμανικού ομίλου παραγωγής μπίρας και ένα χρόνο αργότερα απέκτησε το εργοστάσιο στην Αταλάντη. Παράλληλα, η εταιρεία ανασυγκροτήθηκε και μετονομάστηκε σε Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης.

Το 1998, η οικογένεια Συριανού εξαγόρασε τις μετοχές που ανήκαν στη γερμανική θυγατρική εταιρεία, ενώ η συμφωνία περιλάμβανε και την άδεια χρήσης των σημάτων Lowenbrau και Stella Artois του γερμανικού ομίλου για την παραγωγή και τη διάθεση στην Ελλάδα μέχρι το 2009.

Σ’ αυτό το διάστημα η ΕΖΑ απέκτησε μεγάλο κεφάλαιο γνώσης και πείρας στην μπίρα, εκμεταλλευόμενη την τεχνογνωσία των Γερμανών και των Βέλγων ζυθοποιών που εργάζονταν για τον έλεγχο ποιότητας στη παραγωγή της μπίρας στο εργοστάσιο της Αταλάντης. Ταυτόχρονα εμπλούτισε το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της με εξαιρετικής ποιότητας μπίρες εισαγωγής, όπως η Becks και η Franziskaner.

Το 1996 η ΕΖΑ παράγει το πρώτο της ελληνικό σήμα, την Pils Hellas και το 2009 την Berlin. Παράλληλα, γίνεται πρωτοπόρος στη βαρελίσια μπίρα, επενδύοντας στον ειδικό εξοπλισμό που απαιτείται για την παραγωγή υψηλής ποιότητας draught beer.

Από το 2011 η ΕΖΑ, αμιγώς ελληνική εταιρεία πλέον, χαράσσει μία ανεξάρτητη στρατηγική και εξελίσσεται σε μια δυναμική εταιρεία, λανσάροντας 3 καινούργια σήματα (Blue Island, ζ εζα και Odyssey). Το 2013 γίνεται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με το fund DAMMA Holdings να μετέχει στην εταιρεία σαν στρατηγικός επενδυτής δίνοντας νέα δυναμική στα αναπτυξιακά σχέδια της ΕΖΑ, η οποία προχωρά σε νέα επενδυτικά προγράμματα και λανσαρίσματα.

Written By
More from %Vol. Team

Grant’s 12

Προέλευση: Σκοτία   Είδος: Blended   Εισαγωγέας: Άμβυξ   Το Grant’s 12...
Read More